Verso – mikä teki paikasta täydellisen kristallihääpäivään?

*kaupallinen yhteistyö Hotelli Verson kanssa

”Jo kauan sitten kirjoitettu tähtiin se lie,
kun rakkaus osuu kohdalle niin mukanaan se vie”

Kun 15 vuotta sitten sanoimme Jyväskylässä tahdon, hääyömme vietimme Jyväskylän ehkä upeimmassa hotellissa, Yöpuussa. Jyväskylän upean perheketjun kolmen koplaan kuuluu tuon hotellin lisäksi ravintola Pöllöwaari sekä hotelli Verso. Kirjoitin viime vuoden keväällä tästä upeasta kolmikosta, täältä voit lukea lisää. Minä olen päässyt pariin otteeseen yöpymään Versossa, mutta mieheni ei ikinä ja halusin näyttää hänelle paikan keskeisen sijainnin lisäksi täydelliset sängyt sekä suomalaisen aamiaisen. On muuten ihan mielettömän hyvä aamiainen, jolle ihmiset tulevat vaikka eivät hotellissa yöpyisikään! Lähdimme siis minipiipahdukselle juhlistamaan kristallihääpäivää hotelli Versoon lasten jäädessä mummilaan ja testasimme ensi kertaa myös hotellin ravintolan illallispuolta. Mitä pidimme siitä? Mikä Versossa on niin ihanaa? Olemme aikanamme tavanneet nyt jo lakkautetussa Jyväskylän Lyseossa, joka sekin sijaitsi ihan ytimessä, suoraan Verson takana. Paikka sopi täydellisesti yhteisen taipaleen juhlistamiseen!

Verso – Jyväskylän urbaanein hotelli

Tämän lähemmäksi Jyväskylän keskustaa et voi hotellissa päästä. Verso on ihan keskellä kaikkea – muutamien askeleiden päässä ns. kompassista, joka sijaitsee keskellä Jyväskylän kävelykatua. Huoneiden ikkunoista näet kävelykadulle ja Sokokselle tai vastaavasti sisäpihalle, josta voit bongailla aamun ensimmäisiä ihmisiä aamiaisella sekä katsoa, kun kaupat aukeavat. Versossa on kyllä kaiken ytimessä. Siitä huolimatta varsinkin sisäpihan puoleiset huoneet ovat superhiljaisia, pimennysverhot pimentävät kaiken ja sängyt ovat ensiluokkaiset – oli ihan hämmentävää herätä viikonloppuna siihen hiljaisuuteen.

Saavuimme hotelliin vasta seiskalta illalla, perjantai ja työpäivä Tampereella kun oli alla ja astuimme neloskerroksen huoneeseen – ihanaa oli löytää pieni tervehdys henkilökunnalta suklaan, kortin ja kuohuviinikuponkien muodossa. Pienet asiat todellakin tekevät reissusta täysin juhlaa! Mehän olemme ihan saunahöperöitä, joten olisi ollut kivaa käydä myös saunomassa illalla, mutta pöytävaraus odotti jo kello 20 ja saunat ovat auki kello 21 asti, joten jäi tällä visiitillä välistä. Pian siirryimmekin Verso Baari&Keittiöön odottavin tunnelmin, sillä itse olen syönyt paikassa yhden lounaan, kumpikaan ei ikinä illallista!

Verso Baari & Keittiö – tuoretta ja puhdasta ruokaa

Alakerrasta löytyvässä ravintolassa unohtaa kyllä täysin olevansa hotellissa – minkäänlaista ketjutunnelmaa ei ole, vaan ravintola on upeasti ja tunnelmallisesti sisustettu. Tänne kannattaa tulla vaikka ei hotellissa majoittuisikaan! Me saimme ison loosin keittiön vierestä, mikä oli ihan täydellistä kun oli kaksin juhlareissussa. Kuulimme välillä keittiön ja kokkien juttuja, mutta muuten olimme ihan kahdenkeskisessä kuplassa emmekä kuulleet muiden asiakkaiden juttuja. Turvavälejä ei tarvinnut miettiä tuossa istuessaan! Pian tilauksia ottamaan tulikin aivan ihanan ystävällinen ja herttainen tarjoilija, joka kävi läpi listan ennen tilaustamme.

Päädyimme tilaamaan vähän oudosti – tilasimme nimittäin pelkkiä alkupaloja! Ne kuulostivat niin ihanilta ja toisaalta kello oli yli 20 illalla, eikä tehnyt mieli mitään superraskasta. Olimme tyytyväisiä vetoomme, kaikki meni ja ihan älyttömän hyvää oli.

Valitsimme lajitelman alkupaloja kahdelle, josta löytyi lohta ja fenkolia, friteerattua scampia ja inkivääriä, härkäpastramia, juustoa, oliivia ja basilikaa, vuohenjuustoa ja melonia sekä kyssäkaalia ja ranskankermaa. Kaikki oli todella tuoreen ja freesin makuista ja tykkäämme molemmat maistella montaa makua yhden isomman annoksen sijaan. Lisäksi tilasin kukkakaalia, kesävihanneksia ja parmesankeksejä (nam!) ja mies vasikkacarpacciota aioilin kera. Paljon ihania makuja ja minusta oli aivan ihanan täydellistä istua ravintolassa vähän kuin kahdestaan, ilman että kukaan kuuli juttujamme ja vilkuilla välillä keittiön toimintaa, keittiö on avokeittiö saliin ja siitä näki hyvin henkilökunnnan työskentelyn. Erityisesti friteeratut scampit ja kyssäkaali olivat aivan ihania! Kannattaa kokeilla, sopii täydellisesti viinin viereen kuten otsikossakin sanotaan!

Verson luksukset ja miinukset

Verson ehdoton ykkösjuttu on varmaan hiljaisen huoneen lisäksi aamiainen. Se on täysin kotimainen aamiainen, mistä iso, iso plussa. Aamiaiselta saat muun muassa Teeleidin teetä, ahvenanmaalaista omenamehua (törkeän hyvää!), kalaa, Fazerin suklaata sekä ihan ykkösjuttu – karjalanpiirakoita. Yleensä aamiaisilla on riisipiirakoita, sillä karjalanpiirakoihin vaaditaan ihan oma perinteinen reseptinsä, mutta Versossa on niitä aitoja perinteisiä karjalanpiirakoita. Kuumia, joiden päälle munavoi sulaa ja…! Aivan ihania!

Myös puuro oli jotain taivaallista, ei liisteriä vaan niin täydellisesti haudutettua, että taisin kehua sitä viidesti miehelle. Tilauksesta saat munakasta tiskiltä – sekin oli todella hyvää, otimme juusto-tomaattimunakkaan puoliksi. Vitsi kun jaksaisi syödä enemmän kerralla, Verson aamiainen on kyllä omaa luokkaansa! Tarjolla on marjoja ja muuta kotimaista, mutta esimerksi ulkomaalaiset hedelmät puuttuvat täysin.

Luksusta on myös, että aamiaista saa lauantaisin 11.30 asti ja sunnuntaisin aina kello 12 asti, mehän heräsimme huolimatta siitä, että olimme kaksin… Ennen aamukasia. Totesimme sitten, että otamme huoneesta kaiken irti ja aloitimme viikonlopun vaahtokylvyllä – mieletöntä luksusta. Jos aamusaunaan olisi mahdollisuus, sinne olisimme varmaan suunnanneet (sanoinko että saunahulluja), mutta Versossa saunat ovat auki vain iltaisin.

Jos jotain hotellista jää kaipaamaan, niin joissain tapauksissa (ei tällä reissulla) kuntosali olisi plussaa! Nyt kuntosalille joutuu lähtemään eri rakennukseen. Toisaalta heti hotellin takana levittäytyy Harju, jossa lenkkimaisemia riittää. Hauska yksityiskohta on myös käytävillä olevat kuvat vanhasta keskustasta, jäimme pitkäksi aikaa katselemaan vuoden 1942 kuvaa Jyväskylästä.

Me pidimme huoneen lähes puolille päivin asti ja astuimme sitten ulos Jyväskylän kävelykadulle ja otimme tilaisuudesta kaiken irti – käväisimme miehen kanssa kaksin vaateostoksilla, siis vain miesten vaatekaupassa. Äärimmäisen harvinaista tämäkin, mutta tilaisuus teki varkaan!

Oli kiva pieni irtiotto kaksin ja tykkäsimme paikasta kovin. Onko sinulle tuttu yöpymisen tai ruokailun suhteen?

P.S. Hakusanalla Jyväskylä löytyy paljon vinkkejä ja tekemistä seudulle, jos olet matkaamassa Keski-Suomeen!